Werkingsprincipe van een vacuümrembekrachtiger

Een vacuümrembekrachtiger is aan een kant verbonden met het rempedaal, aan de andere kant is de hoofdremcilinder gemonteerd. De rembekrachtiger bestaat uit 2 kamers en heeft tussen de 2 kamers een rubber membraan. Ook is er een terugstelveer en een klep gemonteerd. De klep zorgt ervoor dat in beide kamers onderdruk wordt opgebouwd. Ook laat de klep buitenlucht toe wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Wordt er zacht op het rempedaal getrapt, dan ontstaat er een gering drukverschil in beide kamers. Bij stevig remmen is er groot verschil in druk. Verder is er een slang op de rembekrachtiger aangesloten. Deze is verbonden met het inlaatspruitstuk of een aparte vacuümpomp. Hierdoor wordt onderdruk aan beide zijden van het rubber membraan opgebouwd. Wordt er op het rempedaal getrapt, dan zal er vanaf het interieur buitenlucht toegelaten worden aan de kant van het pedaal. Door meer buitenlucht toe te laten, ontstaat er een drukverschil tussen de 2 kamers links en rechts in de rembekrachtiger. Er is altijd evenwicht in de mate van pedaalkracht en ondersteuning van de rembekrachtiger. Door het oppervlak in m2 te vermenigvuldigen met de druk in N/m2 kan de kracht berekend worden die op de hoofdremcilinder wordt uitgevoerd. Formule: F = p x A. Trapt men hard op het rempedaal, dan zal er een groot verschil ontstaan tussen beide ruimten en dus een grote bekrachtiging van de rem. Bekijk ter verduidelijking de afbeelding én het filmpje hieronder! 

 

 

 

 

Tandem rembekrachtiger

Een speciale uitvoering is de "tandem rembekrachtiger", deze heeft 2 membranen en meer kamers. Hiernaast in de afbeelding te zien.

 

 

 

 

 

 

Testen van de rembekrachtiger

Een wettelijke verplichting is dat er bij het uitvallen van de motor, de rembekrachtiging een aantal malen ondersteund blijft. Hiervoor is er een terugslagklep (éénrichtingsklep) in de slang naar het inlaatspruitstuk c.q. vacuümpomp gemonteerd. De lucht kan wel uit de rembekrachtiger worden gezogen, maar niet worden belucht. Bij het afzetten van de motor blijft de rembekrachtiger onder vacuüm staan.

Het testen op de werking van de rembekrachtiger gaat als volgt:

  • motor uit
  • trap het rempedaal 10x diep in
  • laat het rempedaal los en trap licht het rempedaal in
  • start de motor
  • het rempedaal moet nu dieper wegzakken, omdat de rembekrachtiger vacuüm getrokken wordt en gaat ondersteunen

Is dit niet het geval dient men te controleren wat de oorzaak is.

Wanneer opvalt tijdens het 10x intrappen van het rempedaal dat het pedaal niet omhoog komt, is er iets niet in orde. Dit kan de terugslagklep zijn, of de rembekrachtiger zelf.

 

 

Bij het verslijten van de vacuümpomp ontstaat er speling tussen het kunststof glijstuk en de as. De pomp maakt herrie wanneer er onderdruk wordt opgebouwd in de pomp. Bekijk het filmpje hieronder maar eens en luister naar de geluiden.

 

Er bestaat een "hydraulische"rembekrachtiger, maar deze is in de jaren 80-90 van de vorige eeuw toegepast. Vandaar dat dit type niet tot de inhoud van dit artikel behoort. Zijn er vragen over dit onderwerp, kan er altijd informatie worden opgevraagd door een e-mail te zenden.