Actieve en passieve veiligheid

Bij Actieve veiligheid behoren systemen die een aanrijding trachten te voorkomen. Bijvoorbeeld: ABS, Lane Departure Warning, goede banden, enzovoorts.

Passieve veiligheid zijn systemen die ervoor zorgen het letsel te voorkomen of te beperken. Zij worden aangesproken ten tijde van een aanrijding, bijvoorbeeld airbags.

 

Veiligheid in het verkeer

Veiligheid in het verkeer heeft met de volgende aspecten te maken:

  1. Weersbeeld
  2. Alertheid van de bestuurder
  3. Technische staat van het voertuig
  4. Aanwezige veiligheidsvoorzieningen

 

Oppassen!

Het is niet altijd een vanzelfsprekendheid dat een veilige auto ook een veiliger verkeersbeeld tentoonspreidt. De veiligheidsbeleving van de bestuurder kan een andere wending krijgen. In de Verenigde Staten van America is er lang geleden een onderzoek gedaan naar de helmplicht voor motorrijders. Eén staat was er geen en in een andere staat was er wél de helmplicht. In de staat waar er geen helm verplicht was gesteld, telden men minder ongelukken met motorrijders dan in de andere staat. Hieruit blijkt, dat als je als bestuurder het idee krijgt er alles met het voertuig gedaan kan worden zonder een ongeluk te veroorzaken, dan kan dit juist averechts werken. Doordat meestal jonge bestuurders hun grenzen verleggen, overschrijden zij hiermee de grenzen van het kunnen en veroorzaken eerder een ongeval. Het gebruik van alcoholische drank of verdovende middelen voor het in de auto stappen behoeft geen uitleg. Het is raadzaam de bijsluiter van geneesmiddelen te raadplegen, omdat er een aantal geneesmiddelen zijn die de reactietijd beïnvloeden.

 

Passieve veiligheid in de gehele auto!

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  1. Houten sierlijsten in het portier die door middel van een aluminium frame zijn gefabriceerd met daarop laagjes houtfineer. Als er een lijst tijdens een “side impact” wordt geraakt zal het aluminium verbuigen en niet versplinteren zoals dit bij houten lijst gebeurt.
  2. Dashboardkastjes waren in de 50’er jaren van de vorige eeuw ronduit gevaarlijk. Ze waren gemaakt van ijzer en klapte naar voren open. Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren tijdens een frontale aanrijding. In die tijd bestonden er geen veiligheidsgordels…
  3. Binnenspiegel die aan de voorruit op een manier is bevestigd dat als tijdens een aanrijding een persoon tegen de spiegel komt de spiegel uit de bevestiging schiet en de persoon niet verwondt.
  4. De zithouding van de stoel is tegenwoordig goed in te stellen om zo beter voor het stuur en de airbag te zitten.
  5. Het gebruik van zachtere materialen in bekleding van dashboard en zijgedeelte van het interieur.
  6. De verlichtingschakelaar die uit het dashboard steekt is een potentiële bron van letsel. De schakelaar is bij sommige merken verend gemaakt om knieletsel te voorkomen.

 

Pyrotechnisch (betekenis)

In veel documenten over airbags kun je het woord “pyrotechnisch” lezen. Maar wat betekent dit?

Pyrotechniek is een ander woord voor springstof of explosief. Processen waarbij een snelle of explosieve verbranding plaatsvindt worden tot de pyrotechniek gerekend.

In de auto worden meestal pyrotechnische elementen toegepast. Mechanische elementen kun je bij rolprotectie systemen voor cabrioletten tegenkomen en vroeger bij gordelspanners. De tendens is dat steeds meer pyrotechnisch wordt aangestuurd, omdat dit exact te regelen is. Een mechanisch element heeft meer tolerantie in de werking.

 

Veiligheid van werken aan airbags.

  1. Met de voorgeschreven diagnose apparatuur werken.
  2. De wachttijd die ervoor staat in acht nemen.
  3. Niet bang zijn, maar wel voorzichtig!

Voor hulpverleners is er een protocol om tijdens het bevrijden van het slachtoffer niet zelf het slachtoffer te worden. In het filmpje hieronder zie je waarom!

Doorverbinden van losgenomen stekkeraansluitingen.

Om veiligheidsredenen worden de contacten van de activeringsunits en andere bedrading bij het losnemen van de stekker met elkaar doorverbonden. Dit wordt gedaan om ongewenst activeren te voorkomen door bijvoorbeeld statische elektriciteit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Functie van de airbag

Er is een duidelijk verschil in functie tussen de airbag die in de rijrichting zijn werk moet doen en die in zijdelingse richting.

In de rijrichting heeft het lichaam een kinetische energie die "geprogrammeerd" door de airbag afgebouwd moet worden. De airbag loopt tijdens de crash leeg.

Het lichaam heeft in zijdelingse richting geen snelheid en hoeft er geen energie afgebouwd te worden. De airbag in zijdelingse richting heeft als functie om het lichaam weg te drukken van het binnendringende object. De kans bestaat dat er tijdens de crash meerdere zijdelingse impacts zijn, daarom moet de airbag een tijdlang opgeblazen blijven.

 

Storing

Bij een storingsmelding blijft het systeem waken over de inzittenden. Als er een activering van bijvoorbeeld een gordelspanner plaatsvindt, terwijl er een storing in het geheugen aanwezig is die betrekking heeft op deze gordelspanner, dan zal de regeleenheid deze gewoon aansturen. Bij een af en toe loszittend contact kan de gordelspanner waarschijnlijk toch worden geactiveerd. Het verhaal dat de airbags het niet meer doen bij een airbag lampje dat oplicht is dus niet waar!